سئو تکنیکال

تعریف سئو تکنیکال

تکنیکال در لغت به معنای فنی میباشد و سئو تکنیکال در واقع به معنی بهینه سازی فنی سایت برای موتورهای جستجو است.

بنا بر اظهارات سایت yoast ، به عنوان معروف ترین ابزار بررسی و بهینه سازی سئو در وردپرس، SEO technical به معنی ارتقاء جنبه های فنی یک وب سایت به منظور افزایش رتبه های آن در موتورهای جستجو میباشد.

 

بایدگفت که سئو فنی به عنوان قسمتی از سئو داخلی به شمار می آید.

به دلیل اینکه به منظور توسعه عنصرهای داخل وب سایت جهت دریافت بهترین رتبه ها در موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می گیرد.

اهمیت سئو تکنیکال در وب سایت

چرا باید سئو تکنیکال را روی سایت انجام دهیم؟

  • گوگل و عموما تمام موتورهای جستجو تلاش دارند تا بهترین نتایج را برای سرچ های کاربران نمایش دهند.
  • به همین علت گوگل و ربات های خزنده آن صفحات وب را بر اساس فاکتورهای زیادی بررسی کرده و میسنجند.
  • برخی از این فاکتورها به تجربه کاربری یا UX سایت مرتبط هستند، مانند سرعت لود یک صفحه از سایت.
  • مابقی فاکتورها کمک میکنند تا ربات های موتور جستجو منظورو هدف صفحه شما را بهتر و به طور کامل درک کنند، مانند structured data در صفحات.
  • پس با ارتقای جنبه های فنی سایت خود میتوانید به موتورهای جستجو کمک کنید تا سایت شما را crawl کرده و درک کنند.
  • اگر این کار را درست انجام دهید میتوانید به رتبه های بهتر دست یافته و یا حتی بهتر از آن rich result از گوگل دریافت کنید.

عواقب انجام ندادن سئو تکنیکال در سایت

اگر سئو تکنیکال انجام ندهیم چه اتفاقی برای سایتمان میافتد؟

همانطور که سئو تکنیکال میتواند کمک بزرگی به سئو و رتبه های سایت بکند، به همین ترتیب برعکس این اتفاق هم ممکن است بیافتد.

به این معنی که رخ دادن اشتباهات فنی مهم در سایت ، ممکن است برای شما بسیار گران تمام شود.

 

سئو تکنیکال در کجا استفاده می شود؟

سئو تکنیکال به بهینه سازی وب سایت از نظر فنی اشاره دارد. برخلاف سئو خارجی یا سئو داخلی، بیشتر کارهایی که در سئو تکنیکال انجام میدهیم مرتبط با موتور جستجو، مسائل فنی وب‌سایت، ربات‌ها، کدهای برنامه نویسی و… هستند. به عنوان مثال، بهینه‌سازی کدها، ساخت نقشه‌ی سایت و… از جمله کارهایی هستند که در سئو تکنیکال انجام می‌شود.
پس می توان گفت به مجموعه اقداماتی که ما آن ها را اغلب از سمت وبسایت خودمان چه از جهت فنی و چه از جهت ساختار و محتوا انجام می دهیم را سئو فنی سایت نام دارد.

ویژگی‌های یک وبسایت بررسی شده از نظر فنی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم اقدامات مورد نیاز در سئو تکنیکال را بنویسیم، لازم است که بدانیم وقتی شما این موارد را رعایت کنید، چه نتیجه‌ای دریافت خواهید کرد. به عبارتی دیگر، تفاوت یک سایت منطبق بر اصول سئو فنی با یک سایت بدون هیچ ساختار و اصولی چه خواهد بود.

سایت سریع‌تر خواهد بود

فقط سه ثانیه فرصت دارید تا صفحه‌تان بارگذاری شود. بر اساس تحقیقاتی که در سال 2016 انجام و نتیجه آن در سایت Youst منتشر شده است، 53% کاربران، بارگذاری صفحاتی که در گوشی موبایلشان بیش از سه ثانیه طول می‌کشید، آن را ترک کرده‌اند. خود گوگل هم به صفحاتی که سرعت بارگذاری طولانی‌تری دارند، اهمیت کمتری می‌دهد و از این رو شانس دیده شدن و نرخ کلیکشان بسیار پایین خواهد بود. حالا آن تحقیق که در سال 2016 بود؛ الان که در سال 2021 هستیم و بیشتر کارها در فضای اینترنت انجام می‌شود، توجه به سرعت بارگذاری صفحه اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

موتورهای جستجو با سایت ارتباط بهتری برقرار خواهند کرد

وقتی ساختار سایتی درست باشد، موتورهای جستجو به راحتی می‌توانند در آن خزش کرده و صفحات را ایندکس کنند. وقتی ارتباط داخلی درستی بین صفحات وجود داشته باشد، سرعت خزش و ایندکس بیشتر شده و از این رو رتبه سایت هم افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین می‌توان به ربات‌ها گفت که بیشتر به بررسی کدام صفحات بپردازند.

صفحه مرده‌ای وجود نخواهد داشت

هیچی بدتر از این نیست که کاربر وارد صفحه‌ای شود که اصلاً وجود نداشته باشد. همان خطای 404 که به هیچ وجه نباید وجود داشته باشد و در صورتی که لینک صفحه‌ای حذف شد، باید آن را به یک لینک دیگر ریدایرکت کرد. به هر حال در سئو تکنیکال این موارد بررسی می‌شوند تا در همان ابتدا زمان ممکن حذف شوند.

جریمه‌ای در خصوص محتوای تکراری وجود نخواهد داشت

یکی از موارد مورد بررسی در سئو تکنیکال، وجود محتوای و حتی خط تکراری است. البته مسئله مهم‌تر اینکه در سئو تکنیکال شما می‌توانید یونیک بودن محتوای خود را سریع‌تر به گوگل نشان دهید. به این صورت اگر وبسایتی محتوای شما را کپی کرد و رتبه‌اش در گوگل بالاتر بود، گوگل سایت شما را جریمه نخواهد کرد.

ایمن خواهد بود

همه موارد ایمنی در سایت رعایت خواهد شد. وجود و تائید HTTPS نشان می‌دهد که کسی نمی‌تواند به داده‌های ارسال شده بین مرورگر و سایت دسترسی داشته باشد.

تمامی اصول مربوط به سئو رعایت شده است

وقتی تمامی اقدامات مربوط به سئو تکنیکال انجام شود، در حقیقت خیالتان راحت خواهد بود که هرچه برای بهینه سازی اولیه سایت لازم است، انجام داده‌اید.

 

چک لیست سئو تکنیکال

چک لیست سئو تکنیکال می تواند یک کلید بی نظیر برای حل مشکلات سایت شما باشد. تجربه ثابت کرده است که رعایت موارد سئو تکنیکال می تواند موجب شود تا گوگل درک بهتری از محتوای سایت مدنظر داشته باشد و همچنین لینک های موجود در سایت را بهتر شناسایی کند.

از آنجا که موارد سئو تکنیکال در نگاه اول کمی تخصصی و دشوار به نظر می رسند، ممکن است بسیاری از افراد از این بخش مهم سئو صرف نظر کرده و ترجیح دهند انرژی و منابع خود را صرف سایر اقسام سئو کنند؛ اما واقعیت این است که بدون داشتن یک سورس بهینه در سایت، سایر قسمت های سئو مانند بک لینک ها و محتوا نیز تحت تاثیر قرار گرفته و نمی توانند آن طور که باید عملکرد مناسبی از خود را ارائه دهند.

1. شناسایی خطاهای خزش یا Crawl

اولین مورد و یکی از مهمترین موارد در چک لیست سئو تکنیکال، یافتن خطاهای crawl می باشد. این ارور یا خطا به معنای این است که گوگل برای مشاهده یکی از صفحات سایت شما، با مشکل مواجه است.

برای یافتن خطاهای خزش یا crawl، می توانید به بخش Pages موجود در سرچ کنسول سایت خود مراجعه کنید. اگر در این بخش متوجه شدید که گوگل برای مشاهده یکی از صفحات سایت شما مشکل دارد (برای مثال یکی از صفحات مهم توسط فایل Robots.txt مسدود شده است) باید سریعا این مشکل را برطرف سازید.

2. مشاهده صحیح صفحات توسط گوگل

گاهی اوقات ممکن است کاربران برای مشاهده یک صفحه از سایت هیچ مشکلی نداشته باشند و به طور کامل تمامی نوشته ها و المان های موجود در آن صفحه را مشاهده نمایند، اما ربات های گوگل نتوانند به درستی همان صفحه را بررسی نمایند. در این صورت صفحه مدنظر ایندکس نشده یا به عبارت دیگر جهت قرار گرفتن در نتایج جستجو رتبه بندی نخواهد شد.

جهت یافتن این نوع صفحات، پیشنهاد می شود از ویژگی Inspect URL سرچ کنسول استفاده نمایید. با وارد کردن URL یک صفحه در قسمت Inspect URL، می توانید صفحه مدنظر را از دید گوگل مشاهده کنید.

پس از اتمام عملیات inspect، می توانید در صورت وجود مشکل، آن را مشاهده کرده و جهت رفع آن اقدام نمایید. اگر در بخش Inspect URL گزارشی مشابه تصویر زیر را مشاهده کردید، صفحه شما به درستی توسط گوگل خوانده شده است.

آموزش سئو تکنیکال,چک لیست سئو تکنیکال,چک لیست سئو فنی

3. طراحی مناسب سایت برای موبایل

یکی دیگر از مواردی که باید در چک لیست سئو فنی درج شود، نکات مربوط به موبایل فرندلی بودن یا سازگاری سایت با ابعاد صفحه نمایش موبایل ها است. تمامی آمارها نشان دهنده این است که تعداد بازدیدکنندگان وب سایت ها که با موبایل اقدام به ورود به سایت می کنند، بسیار بیشتر از کاربران سایر دستگاه ها می باشد (بجز در مواردی خاص).

سازگاری سایت با موبایل نیز یکی از مواردی می باشد که گوگل بسیار به آن اهمیت می دهد. اگر وب سایت شما برای صفحات موبایلی بهینه سازی نشده باشد، در نتایج جستجو موبایل رتبه مناسبی را کسب نخواهند کرد و این امر سبب می شود که ترافیک بسیاری را از دست بدهید.

برای مطمئن شدن از این که سایت شما برای موبایل بهینه است یا خیر، تنها کافی است از بخش Mobile-Friendly Test موجود در سرچ کنسول، یک تست بهینه بودن برای موبایل، از صفحات وب سایت خود بگیرید.

سئو تکنیکال,سئو فنی,موارد سئو تکنیکال

4. عدم وجود لینک شکسته

از دیگر موارد مهم چک لیست سئو تکنیکال که توجه نکردن به آن می تواند به سئو سایت آسیب جدی وارد کند، وجود لینک های شکسته است. بنابراین باید به طور دوره‌ای سایت را بررسی کنید و در صورت مشاهده لینک ها شکسته و خراب، سریعا نسبت به اصلاح آن ها اقدام نمایید.

یکی از بهترین روش ها جهت یافتن لینک های شکسته موجود در یک سایت، استفاده از ابزار آنلاین drlinkcheck.com است. این ابزار به صورت رایگان، لینک های شکسته وب سایت ها را اسکن می کند.  توجه داشته باشید که براساس تعداد لینک های موجود در سایت (total links) مدت زمان لازم برای اسکن شدن سایت توسط این ابزار متغیر است.

موارد سئو فنی

پس از اتمام عملیات اسکن توسط این ابزار، جهت مشاهده لینک های شکسته، ابتدا روی گزینه Links With Issues موجود در گزارش ارائه شده کلیک کرده و سپس در صفحه جدیدی که باز می شود، از منو سمت راست گزینه Broken را انتخاب نمایید تا لینک های شکسته موجود در وب سایت اسکن شده را مشاهده نمایید.

 

آموزش سئو تکنیکال,چک لیست سئو تکنیکال,چک لیست سئو فنی

آموزش سئو تکنیکال,چک لیست سئو تکنیکال,چک لیست سئو فنی

5. استفاده از پروتکل امن (HTTPS) در وب سایت

HTTPS یک پروتکل امن جهت انتقال داده از کاربر به سرور است و به طور خلاصه از سرقت اطلاعات کاربر جلوگیری می کند. وجود این پروتکل یکی از معیارهای امنیتی گوگل برای سئو می باشد و عدم وجود آن می تواند سبب شود آن طور که باید صفحات وب سایت مدنظر رتبه بندی نشوند.

بنابراین اگر وب سایت شما هنوز با پروتکل HTTP بارگذاری می شود، حتما نسبت به تهیه SSL و استفاده از پروتکل HTTPS اقدام نمایید.

6. اطمینان از سرعت بارگذاری مناسب

از دیگر نکاتی که در چک لیست سئو فنی باید به آن توجه شود، سرعت لود وب سایت است. سرعت بارگذاری وب سایت هم برای سئو و هم برای ایجاد یک تجربه کاربری مناسب، امری ضروری می باشد. برای اطمینان از این که وب سایت شما با سرعت مناسب بارگذاری می شود استفاده از ابزار PageSpeed Insights گوگل بهترین روش می باشد.

این ابزار رایگان به شما امکان می دهد بدانید سایت شما با چه سرعتی برای کاربران دسکتاپ و موبایل بارگیری می شود. حتی در این ابزار پیشنهاداتی جهت بهبود موارد سئو تکنیکال که مربوط به سرعت بارگذاری می باشند، ارائه می شود.

آموزش سئو تکنیکال,چک لیست سئو تکنیکال,چک لیست سئو فنی

7. بررسی سایت مپ

نقشه های XML سایت یا همان سایت مپ ها، در بخش sitemaps موجود در سرچ کنسول نمایش داده می شوند. نبودن مشکل در سایت مپ های سایت یکی از موارد سئو فنی است و باید در چک لیست سئو تکنیکال درج شود.

در بخش sitemaps سرچ کنسول، تمامی اطلاعات مربوط به نقشه های سایت قابل مشاهده هستند. سعی کنید به صورت دوره‌ای این بخش را بررسی کرده و در صورت مشاهده ارور در آن، نسبت به رفع آن اقدام نمایید. وجود عبارت Success برای سایت مپ ها به معنی نبودن مشکل در آن ها است.

آموزش سئو تکنیکال,چک لیست سئو تکنیکال,چک لیست سئو فنی

8. بررسی فایل robots.txt

یکی از مهمترین راه های ارتباط با خزندگان موتورها جستجو، فایل robots.txt است. توسط این فایل می توانید از ربات ها بخواهید کدام صفحات را بررسی کنند و کدام صفحات را نادیده بگیرند. کدهای موجود در این فایل فقط در مورد بررسی شدن صفحات یا خزیده شدن (Crawl شدن) آن ها می باشد و دستوراتی در ارتباط با بحث ایندکسینگ یا همان فهرست بندی توسط گوگل را ندارند.

در فایل robots.txt سایت های کوچک ممکن است تنها یک یا دو خط کد وجود داشته باشد. در سایت های بزرگ نیز امکان دارد دستورات پیچیده و کدهای زیادی وجود داشته باشند و همچنین سایت های متوسط می توانند چند خط کد در فایل ربات های خود داشته باشند. به ندرت پیش می آید که در کدهای این فایل، تغییراتی به وجود بیاید.

اما در هرصورت، بررسی کدهای موجود در فایل robots.txt یکی از موارد مهم چک لیست سئو تکنیکال است و باید به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار بگیرند تا تغییرات اشتباه در کدها درج نشده باشد.

به طور کلی تقریبا تمامی موارد سئو تکنیکال موجود در چک لیست سئو فنی، توسط ابزار سرچ کنسول قابل بررسی هستند و شما به ندرت نیاز به ابزارهای دیگر جهت بررسی موارد سئو فنی خود پیدا خواهید کرد.

به طور خلاصه موارد سئو فنی که باید در چک لیست وجود داشته باشند، به شرح زیر می باشد:

  • بررسی خطاهای مربوط به خزش یا crawl سایت
  • اطمینان از نمایش صحیح صفحات به گوگل (از طریقInspect URL سرچ کنسول)
  • بهینه بودن صفحات برای تمامی دستگاه ها از جمله موبایل
  • عدم وجود لینک شکسته در سایت
  • استفاده از HTTPS
  • بهینه بودن سرعت بارگذاری سایت
  • بررسی سایت مپ ها
  • بررسی فایل txt

با استفاده از چک لیست سئو فنی یا تکنیکال ارائه شده در این صفحه، می توانید تمامی ایراداتی که احتمال دارد در وب سایت شما پدید آیند را بررسی کرده و در کمترین زمان نسبت به رفع آن ها اقدام کنید.

سوالات متداول

جهت یک استراتژی بهینه سازی ارگانیک به سه نوع سئو نیاز دارید: سئوی داخلی، سئوی تکنیکال و سئوی خارجی. با تحلیل استراتژی های خود و بررسی این 3 نوع سئو بهینه سازی برای شما بسیار آسان تر خواهد بود

تسلط بر اصول اساسی واقعاً دشوار نیست، اما سئو فنی می تواند پیچیده و درک آن سخت باشد.

چک لیست سئو تکنیکال

چک لیست سئو تکنیکال، عاملی برای بهبود عملکرد وب‌سایت در موتورهای جستجو است. این لیست شامل مواردی مانند لینک‌های شکسته، محتوای تکراری، زمان بارگیری صفحات کند و پیاده‌سازی نادرست داده‌های ساختاری می‌شود. با اجرای این چک لیست، وب‌سایت شما بهترین عملکرد را خواهد داشت و رتبه‌بندی بهتری در موتورهای جستجو خواهد داشت که در ادامه با مهمترین معیار های سئو تکنیکال آشنا می شویم بهینه‌سازی سرعت بارگیری صفحات استفاده از ابزارهایی مانند Google PageSpeed Insights برای اندازه‌گیری سرعت بارگیری صفحات وب‌سایت امکان پذیر است.

  1. استفاده از HTTPS: اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما از پروتکل HTTPS استفاده می‌کند. این امر به امنیت کاربران و رتبه‌بندی در موتورهای جستجو کمک می‌کند.
  2. بهینه‌سازی تصاویر: تعیین متن جایگزین (alt text) برای تصاویر با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط. و در قدم بعد استفاده از ابعاد مناسب برای تصاویر و کاهش حجم آن‌ها.
  3. بهبود تجربه کاربری موبایل: اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما به درستی در دستگاه‌های موبایل نمایش داده می‌شود. بهتر  است هنگام طراحی وبسایت شما ریسپانسیو و موبایل فرندلی باشد.
  4. بررسی خطاهای 404: اطمینان حاصل کنید که صفحات 404 (صفحات پیدا نشد) به درستی مدیریت می‌شوند و به صفحات مشابه ارجاع داده می‌شوند.
  5. بهبود زمان بارگیری سرور: برای  بهبود زمان لود صفحات شما استفاده از سرورهای قدرتمند و بهینه‌سازی تنظیمات سرور پیشنهاد می شود همچنین استفاده از CDN (شبکه توزیع محتوا) برای بهبود سرعت بارگیری هم بسیار مفید است.
    بهینه سازی Robots.txt: اطمینان حاصل کنید که فایل robots.txt به درستی تنظیم شده است تا موتورهای جستجو بتوانند صفحات وب‌سایت را به خوبی خزش کنند.
  6. بهینه‌سازی ساختار URL: ساختار URL‌های وب‌سایت خود را بهینه کنید تا کاربرپسندتر شوند و کلمات کلیدی در آدرس‌ها قرار گیرند.
  7. موقعیت و ساختار سایت: بهبود ساختار منوها و لینک‌های داخلی وب‌سایت. پیاده‌سازی منوهای Breadcrumb برای راهبری بهتر کاربران.
  8. اسکیما (نشانه‌گذاری داده‌های ساختار یافته): استفاده از Schema Markup برای توصیف محتوا و اطلاعات وب‌سایت.
  9. بررسی کنونیکال صفحات: اطمینان حاصل کنید که صفحات مشابه با استفاده از تگ Canonical به صفحه اصلی ارجاع داده می‌شوند. تعیین Canonical URLs برای ارجاع به نسخه‌های اصلی صفحات.

ایا سئو تکنیکال کار پیچیده ای است؟

اگر متخصص این کار هستید خیر، سئو تکنیکال کار پیچیده‌ای نیست. این فرآیند شامل بهبود عملکرد فنی وب‌سایت شما است. با اجرای مواردی مانند بهینه‌سازی سرعت بارگیری، تعیین دامنه مورد نظر، بهبود ساختار URL و استفاده از HTTPS، می‌توانید وب‌سایت خود را بهبود دهید و در نتیجه رتبه‌بندی بهتری در موتورهای جستجو داشته باشید .

اهمیت سئو تکنیکال در سایت

سئو تکنیکال بخشی از بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) است که به بهبود عملکرد فنی وب‌سایت می‌پردازد. این بخش مهم از سئو به اهمیت زیادی برای رتبه‌بندی وب‌سایت در موتورهای جستجو می‌افزاید. اگر وب‌سایت شما قابل خزش و ایندکس شدن نباشد، حتی فرصتی برای رتبه‌بندی نخواهد داشت. اما در مقایسه با محتوا و لینک‌ها، فعالیت‌های دیگر تأثیر کمتری دارند.

چک لیست سئو تکنیکال شامل مواردی مانند لینک‌های شکسته، محتوای تکراری، زمان بارگیری صفحات کند و پیاده‌سازی نادرست داده‌های ساختاری است. با اجرای این موارد، وب‌سایت شما بهترین عملکرد را خواهد داشت و رتبه‌بندی بهتری در موتورهای جستجو خواهد داشت.